Digital Signage w witrynie sklepowej

Twoja przygoda z wykorzystaniem Digital Signage w zwiększaniu sprzedaży może zacząć się łatwiej, niż myślisz. Przeczytaj ten tekst do końca i dowiedz się, jak prosto i bez znaczących inwestycji możesz rozpocząć transformację w cyfrową komunikację z klientem na terenie swoich sklepów. 

Digital Signage wprowadzaj zwinnie

Zwinna realizacja projektów kojarzy się większości osób z branżą IT i wytwarzaniem oprogramowania. Nie oznacza to jednak, że części założeń nie można wykorzystać w pozostałych dziedzinach biznesu. Tak też jest w przypadku Digital Signage 

Jedną z podstawowych korzyści, które niesie ze sobą zwinne podejście, jest podzielenie całego projektu na mniejsze etapy, gdzie każdy z nich dostarcza gotową do pracy część całego projektu. I tak przenosząc te założenia na kanwę Digital Signage, możemy wyobrazić sobie, że cały docelowy projekt uruchomienia cyfrowej komunikacji wizualnej w sieci sklepów obejmuje stworzenie wielu stref oddziaływania na klienta wewnątrz i na zewnątrz sklepu. Dla sieci, które do tej pory nie miały styczności z Digital Signage, taka perspektywa może generować wiele obaw związanych z koniecznością przeorganizowania sklepów, zmianą strategii sprzedażowo-marketingowej, czy wielkością całej inwestycji. Odpowiedzią na te obawy jest właśnie zwinne wprowadzanie zmian w zakresie cyfrowej komunikacji z klientem. Nasza recepta jest prosta:  

  1. wybierz pierwszą strefę oddziaływania, którą chcesz zdigitalizować 
  2. rozpocznij swoja przygodę z Digital Signage tylko w tej strefie 
  3. badaj i analizuj efekty 
  4. wprowadzaj zmiany 
  5. a dopiero w dalszej kolejności rozszerzaj Digital Signage na kolejne strefy oddziaływania. 

Dlaczego witryna sklepowa jest najlepszą strefą oddziaływania na start?

Przywołaj ze swojej pamięci wnętrze dowolnej galerii handlowej. Zapewne ukażą Ci się szerokie korytarze, wzdłuż których po lewej i prawej stronie ciągną się witryny sklepowe. Otóż to. Witryna sklepowa jest najczęściej pierwszą strefą oddziaływania komunikatu, który chce przekazać sklep swojemu klientowi. Jego celem natomiast jest nic innego jak zachęcenie przechodzących osób do zatrzymania się, wejrzenia wgłąb sklepu, a najlepiej wejścia do środka. 

Witryna, czyli to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni

W jaki sposób sklepy przyciągają wzrok klientów? Tradycyjnie koncepty odzieżowe umieszczają w witrynach manekiny, sklepy drogeryjne natomiast posiadają albo atrakcyjne wizualnie półki z wystawionymi produktami, albo posługują się wielkoformatowymi plakatami. Biura podróży najczęściej oklejają szyby kartkami z ofertami wycieczek, sklepy z obuwiem również korzystają z plakatów połączonych z wystawieniem wybranych par butów. Takich przykładów można wymieniać jeszcze sporo. Jaki jest jednak ich wspólny mianownik? 

Każda z tych form wykorzystuje relatywnie niewielką przestrzeń, jaką jest witryna sklepowa. Sieci handlowe starają się ją zagospodarować jak najbardziej atrakcyjnie. Zastanówmy się więc, czy takie podejście jest skuteczne? Oczywiście, że tak. Witryny sklepowe towarzyszą klientom od początku istnienia handlu takiego, jaki dziś funkcjonuje. Ich cel pozostaje od dziesiątek lat ten sam – zachęcić przechodnia do wejścia do środka. Jednak jest w tym wszystkim jedno spore „ale”. Tradycyjne zagospodarowanie witryn, którego przykłady wymienione są wyżej, nie jest elastyczne i pokrywa zainteresowania i gusta wyłącznie części klientów, którzy przechodzą obok witryny. Ciężko jest też zmienić w szybki sposób wystawę, dostosowując ją do różnych zmiennych warunków. To sprawia, że witryna często nie bywa tak efektywna, jak można by od niej oczekiwać. 

Digital Signage w witrynie sklepowej jest idealne na start

Sposobem na podniesienie efektywności zagospodarowania witryny sklepowej jest Digital Signage. Wykorzystanie ekranów do prezentowania cyfrowych treści potrafi spłacić się z nawiązką. Według badania Nielsen Customer Survey treści wyświetlone na cyfrowych ekranach rejestrują 400% więcej uwagi konsumentów. Dalej należy spojrzeć jak skupienie uwagi, wpływa na zapamiętywanie wyświetlonych treści. Badania Arbitron potwierdziły, że aż 70% konsumentów zauważa i zapamiętuje takie komunikaty. Wniosek jest z tego jeden – zastosowanie Digital Signage w witrynie sklepowej w zdecydowanym stopniu pozwoli wyróżnić się tej witrynie spośród innych, ponieważ skupi na sobie uwagę klienta. Konsument ten zapamięta te treści i nawet jeśli w danej chwili nie wejdzie do sklepu (choć to byłoby najlepsze rozwiązanie), to będzie w stanie przypomnieć sobie co widział, co zwiększy szanse na powrót i wejście do środka następnym razem. 

Możesz zacząć łatwiej niż myślisz!

Digital Signage jest więc skuteczne w przyciąganiu uwagi na witrynie sklepowej i zapraszaniu przechodzących do wstąpienia w głąb sklepu. Co istotne, nie musisz zaczynać od skomplikowanych instalacji. Często wystarczy zastosować 1 – 2 większe ekrany, które odpowiednio rozmieszczone, wraz z dostosowanym komunikatem już będą w stanie pracować dla Twoich sklepów. 

Kolejne korzyści Digital Signage w witrynie sklepowej

Jedną z kolejnych zalet wykorzystania Digital Signage w witrynie sklepowej jest możliwość dotarcia komunikatu do zdecydowanej większości gustów klientów. Biorąc za przykład sklep odzieżowy, wystawione manekiny prezentują zwykle jedną kolekcję ubrań w określonej, stałej kompozycji. Nawet jeśli pozostawisz te manekiny w witrynie, ale zrobisz trochę miejsca na umieszczenie w niej jeszcze ekranu, zdecydowanie zwiększasz wówczas dostępną powierzchnię wystawienniczą. Możesz dzięki temu zaprezentować zdecydowanie więcej ubrań, w różnych kompozycjach i w wielu życiowych sytuacjach, kiedy znajdą one zastosowanie. W ten sposób jesteś w stanie dotrzeć każdego segmentu klientów, dla którego posiadasz produkty w swoim sklepie.  

Digital Signage to także elastyczna możliwość zmiany wyświetlanych treści w zależności od wielu czynników, takich jak np. lokalizacja sklepu, posiadane stany magazynowe asortymentu, czy działania konkurencji. W zależności od nadanych uprawnień zmian można dokonywać z centrali firmy lub lokalnie, nawet przez kierownika konkretnego sklepu. Najszybsze zmiany można wprowadzić nawet z kilka minut, co jest wprost niemożliwe do osiągnięcia, kiedy witryny są zagospodarowane wyłącznie w sposób tradycyjny. 

Pięknie to brzmi, ale…

Jeśli udało nam się zainteresować Cię na tyle, że doczytałeś do tego miejsca, to zapewne w głowie mnożą się teraz Tobie różne obiekcje. Na podstawie naszych doświadczeń postaramy się teraz wyjaśnić najczęstsze z nich. 

Po pierwsze i chyba najważniejsze – tak rozplanowane rozpoczęcie wykorzystywania Digital Signage to niewielka inwestycja na początek. Taka firma jak Nedilo przejmuje na siebie całość działań w zakresie doradztwa, doboru i wdrożenia Digital Signage wraz z późniejszym utrzymaniem systemu. Usługi typu SaaS są już na tyle popularne, że znajdują swoje zastosowanie również w tej części biznesu, którą jest Digital Signage. Podobnie jest z ekranami, gdzie bardzo popularny jest leasing. Żeby zacząć czerpać korzyści z Digital Signage potrzebujesz chociażby jednego dużego ekranu na każdą witrynę sklepową. Znając średnie warunki rynkowe związane z leasingiem ekranów oraz usługą Digital Signage, możesz rozpocząć swoją przygodę z tą formą komunikacji już od 600 zł miesięcznie za każdą swoją lokalizację. To niewiele. 

Digital Signage na początek w ogóle nie musi naruszać przyjętej w firmie strategii marketingowo-sprzedażowej. Ono jedynie pozwoli wzmocnić komunikat kierowany do klienta w tej pierwszej strefie oddziaływania, jaką jest witryna. Wiąże się też z tym brak często pojawiającej się obawy, że inwestycja ta spowoduje konieczność całkowitej zmiany aranżacji wnętrza. Zmianie poddane zostaną jedynie witryny, które biorąc pod uwagę powierzchnie sklepów, są jedynie małym skrawkiem całości.  

Digital Signage w witrynie sklepowej: Co dalej?

Naturalnym pytaniem staje się więc „co dalej”? Można odpowiedzieć na nie dwojako. 

W krótkim okresie… wystarczy skontaktować się z Nedilo i porozmawiać o tym, jak możesz łatwo, szybko i relatywnie tanio rozpocząć wykorzystywać Digital Signage w sprzedaży dzięki swoim witrynom sklepowym. 

W średnim i dłuższym okresie… będziesz w stanie zbadać efekty wdrożenia Digital Signage w witrynach sklepowych i podążając za wspomnianym na początku nurtem zwinnego realizowania projektów, wspólnie zdecydujemy gdzie i jak zacząć wykorzystywać cyfrową komunikację wewnątrz sklepu.